1. Rozumienie wypowiedzi i tworzenie dłuższej wypowiedzi

  • Trudności w tworzeniu dłuższej wypowiedzi zależą od głębokości zaburzeń rozumienia.
  • Aspekt ilościowy i jakościowy zaburzeń rozumienia na skutek „uboższych” doświadczeń słuchowych dziecka. 
  • Wypowiedzi niespójne, chaotyczne.
  • Agramatyzmy - niewykształcone formy morfologiczne (m.in. zaimki zwrotne, przyimki, końcówki deklinacyjne, końcówki koniugacyjne).
  • Trudność ze rozumieniem relacji przyczynowo – skutkowych.
  • Trudność ze zrozumieniem relacji czasowych i następstwa czasu.
  • Trudność ze zrozumieniem wyrazów wieloznacznych, uogólnianiem.

2. Artykulacja

  • Tendencja do wymowy doliterowej.
  • Błędne realizacje głosek (deformacje głosek, przestawki, opuszczenia głosek).
  • Opuszczenia sylab w wyrazach wielosylabowych.
  • Trudności w różnicowaniu cech artykulacyjnych głosek (ubezdźwięcznianie głosek [b] jako [p], unosawianie).
  • Redukcja grup spółgłoskowych, zbitki spółgłoskowe.
  • Zaburzona realizacja głosek dentalizowanych ze względu na  wysoką częstotliwość (głoski [s, z, c, dz], [sz, ż, cz, dż], [ś, ź, c, dź]).

Trudności w prawidłowych realizacjach wynikają z:

  • Małej wyrazistości optycznej głosek
  • Podobieństwa obrazów akustycznych
  • Przebiegu częstotliwościowego
  • Szybkości następowania po sobie ruchów aparatu artykulacyjnego.

3. Oddychanie

  • Skrócona faza wydechu. 
  • Płytkie albo nieproporcjonalnie głębokie wdechy. 
  • Zaburzona  koordynacja oddychania, ruchów aparatu artykulacyjnego i fonacji. 

4. Prozodia wypowiedzi

  • Zaburzona intonacja, akcent, a co za tym idzie tempo i rytm wypowiedzi.
  • Mowa monotonna.
logopedia - ćwiczenia logopedyczne - niedosłuch u dzieci - rehabilitacja słuchu i mowy KtoToMówi.pl © 2011
Korzystanie z witryny ktotomowi.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies.Zaakceptuj i zamknij ten pasek