Mam wrażenie, że moje dziecko przyzwyczaiło się do tego, że nie musi mówić. Wypowiada pojedyncze wyrazy (to-auto, pie- pies, mu- krowa). Dużo czasu spędza z nim teściowa, która traktuje Julka jak niemowlaka. Jak zmotywować go do mówienia? Stosuje się do zaleceń lekarza i logopedy, gdy wracam z pracy dużo z nim ćwiczę (Julek ma 2, 5 roku, obustronny niedosłuch w stopniu znacznym, jest obustronnie zaaparatowany).

Data publikacji: 10-01-2012

Po pierwsze, należy w dalszym ciągu stymulować mowę Julka. Z dnia na dzień jego zasób słów będzie powiększał się. Podane przykłady to nie tylko wyrażenia dźwiękonaśladowcze, ale też nazwy pojazdów i zwierząt. Warto podsunąć osobie opiekującej się dzieckiem atrakcyjne książeczki i zabawki. Spróbować porozmawiać na temat możliwości dziecka. Uświadomić, co niesie ze sobą infantylne traktowanie i brak adekwatnych zabaw i ćwiczeń. Warto pokazać korzyści, jakie płyną z podwyższania poprzeczki dziecku.

Po drugie, trzeba pokazać dziecku, że jego aktywność werbalna przynosi skutek.  Proponuję postawić ulubione zabawki w widocznym, ale niedostępnym dla dziecka miejscu. Kiedy poprosi o podanie zabawki zachęcić, aby powiedziało Daj. Każda aktywność słowna musi zostać nagrodzona podaniem zabawki. Początkowo mogą Państwo nie uzyskać oczekiwanej reakcji. Nie warto poddawać się i cierpliwie prosić każdorazowo o wypowiedzenie zdania (Daj –tak, to zdanie!).

Powróć do listy pytań
Dr n. med. Jarosław Sova
Zadaj pytanie logopedzie ! Jeśli masz jakieś pytanie wyślij je na adres (podany niżej). Odpowiemy w ciągu 24 godzin.

Izabela Borkowska – logopeda, pedagog specjalny, absolwentka logopedii na Akademii Pedagogiki Specjalnej oraz Podyplomowego studium diagnozy i terapii pedagogicznej. Pracuje z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym na terenie warszawskich  przedszkoli. Pracuje z dziećmi niedosłyszącymi, prowadzi terapię dyslalii, opóźnionego rozwoju mowy. 

Każdą wolną chwilę wykorzystuje na dobrą książkę, spotkanie z przyjaciółmi i  podróże – bliższe jak i dalsze. Lubi swoją pracę, w związku z tym chętnie rozwija się. Jest zwolenniczką pracy tradycyjnymi metodami w połączeniu z innowacyjnymi, które idą z duchem czasu. Szanuje odmienność każdego swojego podopiecznego.

logopedia - ćwiczenia logopedyczne - niedosłuch u dzieci - rehabilitacja słuchu i mowy KtoToMówi.pl © 2011
Korzystanie z witryny ktotomowi.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies.Zaakceptuj i zamknij ten pasek