Drodzy rodzice

Wszyscy rodzice wiedzą, że mądra zabawa wpływa korzystnie na rozwój i zainteresowania dziecka, pobudza kreatywność i twórcze myślenie. Już przedszkolaki uczą się chętniej poprzez zabawę, dlatego powstaje mnóstwo autorskich programów nauczania z wykorzystaniem elementów zabawy. Rodzice dzieci z niedosłuchem tę prawdę znają jeszcze dogłębniej – nasze dzieci muszą poświęcić bardzo dużo czasu na żmudne ćwiczenia, trening słuchowy i zwyczajną naukę – dlatego tak ważne jest, aby możliwie jak najwięcej elementów rehabilitacji miało formę zabawy.

Najtrudniejsze są pierwsze lata po zdiagnozowaniu u dziecka niedosłuchu – wtedy należy poświęcić dużo czasu na pracę z dzieckiem. Rolę nauczyciela-przewodnika podejmują rodzice i opiekunowie. Zazwyczaj dowiadujemy się o niedosłuchu w pierwszych latach życia dziecka. Jest to okres, kiedy niemożliwe jest wytłumaczenie dziecku jak ważna jest dla niego systematyczna rehabilitacja i trening słuchowy. Dziecko chce się bawić, doświadczać świata, jest aktywne ruchowo, trudno jest mu się skupić na żmudnych ćwiczeniach. Stąd wiele rodziców doświadcza problemów z rehabilitacją w tym okresie – zarówno na spotkaniach z logopedą jak i w zaciszu domowym dziecko nie potrafi dłużej skupić uwagi na tym co dla niego dobre. Rodzice muszą jednak skupić uwagę dziecka, aby skoncentrowało się na tym, co dla niego dobre.

W odpowiedzi na tę potrzebę opracowaliśmy autorski program wspomagający rehabilitację słuchową, który nazwaliśmy Kto To Mówi.

Każdy rodzic rozpoczynający ćwiczenia słuchowe wie, że w początkowej fazie ćwiczymy z dzieckiem dźwiękonaśladownictwo, ponieważ onomatopeje są najłatwiejsze do rozpoznania, a później naśladowania. Najprostszymi onomatopejami są odgłosy zwierzątek. Uwrażliwiamy dziecko na dźwięki bawiąc się i naśladując zwierzątka – stąd nasza nazwa Kto To Mówi.

Nasze ćwiczenia na początku mają uwrażliwić dziecko na dźwięk. Zabawy mają zainteresować, aby w późniejszej fazie dziecko zaczęło kojarzyć dźwięk ze źródłem i w końcu powtórzyć. Wszystkie ćwiczenia przedstawione są w formie atrakcyjnych animacji, ponieważ dziecko będzie spędzać nad nimi sporo czasu. Zastosowaliśmy w nich element zabawy po to, aby dziecko z zaciekawieniem czekało co się wydarzy w kolejnym zadaniu.

Program KtoToMowi składa się z dwóch części – z animacji i zdjęć.

Dla rodziców, którzy dopiero rozpoczynają z dziećmi rehabilitację, których dzieci niedawno otrzymały wzmocnienie w postaci aparatów bądź implantu i są w wieku pomiędzy 1 a 3 rokiem życia – przygotowaliśmy sugerowaną przez logopedów ścieżkę korzystania z naszych pomocy, tak aby przyniosły Waszym pociechom jak najwięcej korzyści.

Animacje

Korzystanie z programu rozpoczynamy od ćwiczeń z animacjami. Animacje uporządkowane są w kategorie tematyczne i (w każdej z kategorii) podzielone na poziomy trudności. Kategorie tematyczne ułożone są w nieprzypadkowej kolejności – sugerujemy zacząć zabawę od kategorii „Zwierzęta”. Pierwsze kategorie zawierają najwięcej onomatopei i dźwięków najłatwiejszych do odtworzenia przez dziecko. W kolejnych wprowadzamy coraz trudniejsze dźwięki, pierwsze słowa i proste zdania.

W obrębie każdej kategorii ćwiczenia podzielone są na trzy poziomy trudności. Tutaj również sugerujemy przerabianie ćwiczeń zgodnie z poziomem trudności tj. najpierw pokazujemy dziecku wszystkie ćwiczenia z poziomu 1, następnie z 2 i w końcu z 3.

W jaki sposób ćwiczyć z animacjami?

Każda animacja posiada na dole strony szczegółowy opis jej działania – najprostsze animacje wymagają jedynie kliknięcia na obrazek w celu odtworzenia dźwięku. Zaczynamy od pokazania dziecku danego obrazka – nazywamy obiekt, który widzimy po czym klikamy w obrazek. Kliknięcie uruchamia animację – dziecko obserwuje ruch, słyszymy również nagranie lektorskie – onomatopeję lub słowo. Powtarzamy usłyszany dźwięk i zachęcamy dziecko do powtórzenia lub wskazania palcem źródła dźwięku.

Oczywiście na początku dziecko nie będzie powtarzać, umiejętność naśladowania dźwięków przychodzi później, u każdego jest to kwestia indywidualna. Niektóre dzieci bardzo szybko zaczynają naśladować onomatopeje, innym, nawet zaimplantowanym zajmuje to ponad rok (tak było w przypadku mojego synka, patrz: Nasza Historia). Proszę się nie zniechęcać i systematycznie przerabiać z dzieckiem animacje. Dziecko z zaciekawieniem będzie czekać na kolejne animacje i kiedy będzie gotowe, powtórzy dany dźwięk.

Obok animacji, po prawej stronie, umieściliśmy wszystkie dźwięki które pojawiają się w danej animacji. Klikając na dowolnie wybrany dźwięk możecie Państwo odtwarzać te, które są dla dziecka najtrudniejsze, które wymagają największej liczby powtórek.

Sugerujemy aby na samym początku, i szczególnie w przypadku najmniejszych dzieci (1 – 2,5 roku) dzienna ilość przerobionych animacji nie była większa niż 4-5, później stopniowo można zwiększać ilość ćwiczeń.

Do przerobionych animacji wracamy w ciągu kolejnych dni – dziecko z niedosłuchem potrzebuje dużej ilości powtórek i stymulacji dźwiękowej. Po dwóch, trzech dniach zamiast spędzać więcej czasu nad tą samą animacją warto ją tylko zaprezentować dziecku. Jeśli dziecko nie naśladuje jeszcze dźwięków - odtwórzmy dźwięk z animacji, zadajmy pytanie np.: gdzie jest pies?

Dziecko powinno wskazać palcem psa na ekranie.

Po jakimś czasie wracając do animacji zauważymy postępy – wtedy kiedy dziecko zacznie naśladować dźwięki. Wówczas odtworzymy dziecku animację w nagrodę, za to, że na widok psa powie samo „hau, hau”. Animacje o większym stopniu trudności i te z trudniejszych kategorii są bardziej zaawansowane. Często wymagają pomocy rodzica – małe dziecko wskazuje palcem poszczególne przedmioty, a rodzic klika. Starsze dzieci chętnie będą samodzielnie wykonywać trudniejsze ćwiczenia – już 3 – 4 letnie dzieci na ogół potrafią się posługiwać myszką lub strzałkami na klawiaturze. Przy pomocy rodzica polegającej na przeczytaniu instrukcji będą same mogły uruchomić animację, zagrać w grę, wykonać proste polecenia klikając w przedmioty, których nazwy usłyszą.

Zdjęcia

Do ćwiczeń ze zdjęciami można przejść po ukończeniu wszystkich animacji. Można też przerabiać obie kategorie jednocześnie – tj. codziennie przerobić dwie animacje i jedno ćwiczenie ze zdjęciami.

Sugerujemy jednak, aby do ćwiczeń ze zdjęciami przechodzić po przerobieniu przynajmniej dwóch pełnych kategorii z animacjami. Później można jednocześnie zaglądać i do zdjęć, i do animacji.

Zdjęcia podzielone są na kategorie.

Istnieją dwa sposoby korzystania ze zdjęć – w wyborze menu ze zdjęciami znajdziecie Państwo dwie ścieżki wyboru:

  • Pierwsza to zdjęcia pogrupowane jedynie według kategorii – w tym wariancie wybieramy zdjęcie, odtwarzamy dźwięk, zachęcamy dziecko do powtórzenia. Tutaj znajdziecie Państwo świetne narzędzie do pracy z dzieckiem, każde zdjęcie można również wydrukować i zabrać ze sobą np. do wykorzystania w podróży.
  • Druga to zdjęcia pogrupowane według kategorii i w ćwiczenia tematyczne. Logopedzi dobrali w ćwiczeniach zdjęcia tak aby łatwiej dziecku było je kojarzyć z miejscem lub sytuacją. W tej opcji masz możliwość sprawdzenia stopnia zrozumienia dziecka i wykonania testów na każdym etapie nauki.

Polecamy drugi sposób pracy z dzieckiem i korzystanie z ćwiczeń tematycznych.

 
logopedia - ćwiczenia logopedyczne - niedosłuch u dzieci - rehabilitacja słuchu i mowy KtoToMówi.pl © 2011
Korzystanie z witryny ktotomowi.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies.Zaakceptuj i zamknij ten pasek